jaapnekeman.reismee.nl

Geslaagd!

Allereerst, Boys van Subtiel, van harte gefeliciteerd... kampioennuh! Kaj, Bertje, Herms, Bora, big Bora, Billes, Zjako, Mauzes, Nickster en de coaches(pa en bigger Bora), klasse! Heb hier veel aan jullie gedacht. Ook wil ik de spelersvrouwen en grootste spelersvrouwNettie feliciteren. Weet datsommigen van jullie liever naar een talentenjacht op televisie kijken, maar meest van de tijd zijn jullie er gewoon, super! Heb hier gisteravond twee feestjes gevierd, want ik ben ookgeslaagd voor de type rating boeing 737!

De tweede helft van de simulator begon vorige week zaterdag. Nog vier lessen voor het examen. Je krijgt steeds meer problemen met het vliegtuig. En bij veel van die problemen komt ‘het oplossen daarvan' vooral neer op kracht. En kracht, dan ben je bij mij op het goede adres... absolutely not! Om een voorbeeld te geven, je verliest een systeem in je Fiat 127 waarbij de stuurbekrachtiging compleet wegvalt en daarbij probeertiemand je nogtegen tewerken een bocht naar rechts te draaien. Je zweet je helemaal kapot. Het is een bevrijding wanneer dat weer afgelopen is... als na een hele dag schaatsen je schoenen weer aandoen. Ik weet niet precies wat onze instructeur of de goden bedacht hadden, maar ik werd gematst. Het duurde bij mij maar twee minuten(er zaten niet eens bochten in). Frans, mijn kamergenoot, trof het wel. Bij elkaar, zeker een half uur en tijdens het examen moest hij er ook aan geloven. Een kleine glimlach kon ik toen niet onderdrukken. Puffen en zweten en écht, ik stond klaar om het even van hem over te nemen, maar Frans is een doorzetter. Klasse jongen!

Je merkt dat elke les steeds meer vanzelf gaat en ‘the feeling' voor het vliegtuig steeds beter wordt. Twee lessen voor het einde hadden we de laatste les met onze vaste instructeur(ook captain boeing 737). Hij kwam bij mij over als erg cool, veel complimentjes kregen we eigenlijk niet. Tot na deze les. Hij vond het een eeronstraining te mogen geven en dat we de beste waren(die net van de vliegschool komen) die hij ooit les gegeven heeft. Dat voelde natuurlijk erg goed en gaf weer vetrouwen voor het examen.

Het examen was gisterochtend. Om 7:20 werden we opgehaald met het busje. Om 8:30 ging het allemaal beginnen. Ik moest beginnen met vliegen op de rechterstoel en halverwege wissel je van stoel. Frans vloog het tweede gedeelte. Ik vond het eigenlijk wel lekker gaan. Wat soms vervelend is, is dat de ene instructeur het op die manier wil en de andere weer op de andere manier. Bijna aan het einde van de les hadden Frans en ik een beetje een discussie. Dat ging over een aanvoerroute naar een vliegveld. Het ligt tussen bergen en water in het was een beetje apart. Op een bepaald moment laat je het engels voor wat het is en knal je het nederlands erin. Dat lult gewoon een stuk beter. De examinator was het op een bepaald moment zat. Stemverheffing en het bleek dat we er allebei naast zaten. Goede discussie is fijn, maar wanneer je er naast zit... Later konden we er wel weer om lachen. De examinator was er volgens mij niet zo blij mee allemaal. Dat merkten we na de les, omdat er een andere instructeur ons op een grappige manier kwam vertellen Turks te leren. Dat was wel te begrijpen natuurlijk. Gewoon lekker mee lachen engoed nadenken voor je watstoms zegt, luidt het devies. Na het examen werd er weinig gezegd. De instructeur vond dat we ‘op normal level' zaten. We hadden het dus gehaald!

Patrick en Mark zijn ook geslaagd en Otmar en Thijs hebben morgen hun examen. Aankomende woensdag gaan we echt vliegen in een Boeing 737 van Pegasus Airlines, De TC-AAO. Op het plaatje hieronder te zien... En ja pa, we gaan niet op een 'klein propellorvliegtuigje'...

Samen met Otmar en Thijs vertrekken we vanuit Istanbul naar een vliegveld waar het rustig is en we ongeveer 6 landingen per persoon gaan maken. Patrick, Mark en Frans zijn weer ingedeeld op een ander vliegtuig. Opstijgen, vier rechterbochten en landen. Na de landing vol gas en weer hetzelfde rondje. Zo'n rondje duurt ongeveer een paar minuten. Ik ben echt heel erg benieuwd.

Hier ook een foto van het vliegtuig dat wein Indonesie zullen gaan vliegen.Is iets groter en kunnen nogmeer passagiers in.

Als het goed, komen we vrijdag weer aan in Nederland. Super, net voor het weekend en op tijd voor de bekerfinale! Dan moet het woensdag natuurlijk wel doorgaan. Tot over een klein weekje...

Reacties

Reacties

nettie

Hoi Jongen, super van jou. Geweldig! Wat zullen je ouders trots zijn op je. Hey ook geweldig van Subtiel he Japie. We zien je wel a.s. vrijdag als je weer terug bent.

groet van ons, Nettie

Bora

Hey maatje,

Echt super dat je het gehaald hebt!!!! Nooit meer naar KROL :D Tenzij zij een vliegtuig voor je kopen maar dan wordt het een ander verhaal! Ben trots op je nekel!! Nu maar gauw een ticket boeken denk ik!! ;)
En uhhh ik hoop dat je in topconditie verkeerd want vrijdag kan je aan de bak ouwe!!

xx

leida van de trefpunt

hey super ik vind het leuk voor jou en die anderen en die verhaaltjes ook leuk ga zo door groetjes van het terfpunt team
hainz en leida

(Groot)ouders, broertje en zusje van Otmar

Hallo Jaap,
Ook jij van harte proficiat met het halen van de skilltest. Vergeet het Turks, begin maar aan Bahasa. We hopen jullie vrijdag weer te zien. Alleen nog even 6x dat toestel netjes aan de grond zetten.

Aad

Hoi Jaap,
Feliciteer Frans, Patrick en Mark van me en wens Otmar en Thijs morgen succes voor het examen.
Heel leuk en attent dat Leida van het Trefpunt jullie ook volgt.
Veel mensen, uit de buurt ook, vragen naar je, mensen die anders geen praatje aanknopen, weetjewel. Maar ze vinden het allemaal kennelijk toch wel bijzonder dat iemand met die joekels gaat vliegen, iemand die ze vaak als een jochie-met-rood-haar-(toen nog)-op een steppie door de wijk hebben zien rommelen.
Ik ben dus niet de enige die dat vliegen van jullie met zo'n Boeing 737 even moet 'verwerken'.

En ik leer van al deze correspondentie ook steeds weer wat bij. Als de moeder van Otmar schrijft dat je beter 'Bahasa' kan gaan leren, dan denk ik dat dat een 'afgeleide' van Maleis is (op Java?). Vraag het Otmar maar.

Groeten en we 'spreken' elkaar voor woensdag nog wel een keertje.

En dit nog: Otto heeft met 4-3 gewonnen van ISC en kreeg van Cor het compliment 'Ik heb van je genoten'. Nou, dat hebben ze tegen mij nog nooit gezegd, wel andere dingen, als je begrijpt wat ik bedoel...

Ciao

Hoor net: Feijenoord weer gewonnen

rwvan rijn

Jaap van harte gefeliciteerd. Ik geniet van jullie verslagen. Ben benieuwd naar de actual sessies.
Groeten Rink W van Rijn

Rensmarijn & Marc

Nekel,

Klasse! Gefeliciteerd, man! Dat wordt vrijdag dus een feestje in de stad.... We zijn trots op jou. Hebben we eindelijk een geschikte suikeroom.... Haha! Geintje! We zien je vrijdag.

Dikke kusss ons

Lauwtje M.

Bijna terug, geslaagd en al! Knap hoor :-) En Subtiel heeft je niet nodig.... als ik jou was, zou ik naar Indonesie gaan ofzo. ;-)

x
x
x

vader en moeder van frans

hoi Jaap,
heel erg gefeliciteerd met het behalen van je type rating!
now for the fun part.
groetjes en felicitaties ook voor de andere jongens.

ouders Mark

Hoi Jaap,
van harte gefeliciteerd !!!!!!!!
Geweldig gedaan, jullie alle 6, en ook hopelijk allemaal voor pasen even weer terug in Nederland.

Aad

Hoi Jaap,

Ik denk dat vliegen vandaag niet door is gegaan. Las dat het zwaarbewolkt is in Istanboel. Maar voor morgen, donderdag, wordt volop zon voorspeld.
Groeten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!