jaapnekeman.reismee.nl

We mogen blijven!

Examens in de luchtvaart.Hoe belangrijker, hoe meer je denkt waar je in hemelsnaam aan begonnen bent. Maar goed... ik ben geslaagd en met mij onze hele groep! Daarnaast hebben we ons eerste echte ‘vliegsalaris' ontvangen. Ook zijn we verhuisd naar ons nieuwe onderkomen in Serpong -ergens ten westen van Jakarta - als ik Thijs moet geloven. Het vliegveld ligt op ongeveer een half uur afstand en meerdere ‘buitenlandse' piloten wonen hier in de buurt.

De theorie zat erop. Laten we bij het Ena mooiste beginnen, het eerste salaris. Omdat we nog geen rekeningnummer hebben, krijg je het eerste en misschien het tweede salaris contant.Terwijl ik daar zit met negen andere piloten- die ook net begonnen zijn - komt er een jongen met een grote rugtas binnen. Dacht dat ik wederom in een film belandt was. Mooi gezicht om iedereen bloedje serieus hun deel te zien tellen alsof ze croupier zijn in een of ander casino.

Zoals gezegd, grondschool zat er op en dus begon het spannende gedeelte, het ‘heel erg spannende' gedeelte. Vier simulatorsessies waarvan twee examens. Het ene examen voor Lion Air en het andere examen voor de overheid. Tien op tien Indiërs waren al gezakt en ook Nederlanders waren al naar huis gestuurd. De tweede les ging niet zo best, dus keek ik enorm ‘niet' uit naar het examen. Wanneer je zakt, moet je terug naar Nederland en weer ergens een trainingssessie in de simulator volgen. Dan mag je weer terugkomen. Kortom, eventueel een bedrag van 3000 euro moeten betalen en het telefoonnummer van de bank dus maar weer opgezocht.

Het eerste examen heb ik af moeten zeggen omdat we vooraf nasi goreng voorgeschoteld kregen. Ik werd er ziek van. Vanaf dat moment gezworen nooit meer het lokale voedsel te eten. Ik mis de bakker in Nederland, de spareribs van gaia, de frikadellen speciaal, de kookkunsten van papa en mama, alles eigenlijk. (Zo, dat moest ik heel even kwijt)

Twee dagen later zijn we uiteindelijk toch geslaagd en een week later ook voor het tweede examen. Het was niet te vergelijken met de opleiding die we in Istanbul hadden gehad. Het was erg moeilijk. Motoren die er bijvoorbeeld letterlijk afvallen net voor het opstijgen en windvlagen waarbij de bomen langs je heen scheren en het vliegtuig geen meter omhoog wil. En bij alles weet je... crash is exit. Een gevoel waar je niet blij mee bent maar dus positief veranderd wanneer je het vliegtuig weer veilig aan de grond zet. Uiteraard maakten we(Frans en ik) veel fouten, maar de examinator was tevreden. Blij weer naar huis en eindelijk kreeg ik weer een beetje trek, had toch drie dagen bijna niet gegeten van de zenuwen. Ons tweede examen - drie dagen geleden - ging iets minder goed, maar voorde examinator was hetgelukkig weer voldoende. Lekker, even geen examens meer.

Nu dus het echte werk. We gaan starten met de zogenaamde line training. Laat ik het zo zeggen. Je wordt een tijdje in de gaten gehouden voordat je het diepe bad in mag. Dus jawel, er zal weer een examen volgen na verloop van tijd.

In principe hebben we op dit moment niets te doen. Het zal vermoedelijk nog een maand duren voordat we echt gaan vliegen. Over een paar dagen gaan we wel naar Singapore om ons visum te verlengen. En misschien gaan we Bali even bekijken. Morgen ga ik beginnen met de vele boeken die ik heb meegenomen. Misschien ga ik ‘het lezen' wel waarderen.

Samen met Mark en Patrick woon ik nu dus in een huis in Serpong. De andere drie(Otmar, Thijs, Frans) wonen op steenworp afstand. We hebben beide een andere eigenaar. Uiteraard verloor ik de ‘coinflip' van Thijs over de keuze van het huis. Dit ging puur over de ligging. Later kwamen we erachter dat wij ook nog eens een draak van een eigenaar hebben. De deadline voor het huis van de andere jongens(andere eigenaar) werd gewoon gehaald. Alles ingericht en dik voor elkaar voor hetzelfde geldals wij betaalden. Bij ons was op dat moment nog helemaal niets gebeurd en trippelden de hagedissen door de kamer. Hier heb je dus geen terrarium nodig pa... Patrick en Mark hadden het al helemaal gehad en gelijk hadden ze. Ik probeerde een beetje de ‘good guy' te spelen bij die klojo. Kansloos uiteraard want de man wilde zo veel mogelijk geld in eigen zak steken door meubels te kopen waar alleen hobbits op passen. Aangezien wij(voor ‘indobegrippen') best groot zijn hadden we nog een kleinverzoekje. Een fatsoenlijke stoel in de woonkamer. Ja hoor, een paar dagen later stond er een poef. Toen ging bij mij ook de knop om. Bijna drie weken zijn er schilders aan het werk hier, maar alles rustig aan. Een dutje hier en een peukje daar. Ze verven niet maar ze spuiten alles. Wat dan heel belangrijk is, is dat je afplakt en alles bedekt. Vervolgens was dus op een dag alles wit geworden(meubels, televisie, laptops, enz.) en probeer dat dan maar weer schoon te krijgen. Wederom zeer gepikeerd dus.

Maar laat ik gewoon eerlijk zijn want volgens mij ga ik al behoorlijk klinken als een verwend nest. Destraat is fantastisch. De ingang van de wijk is alsof je de Efteling komt binnen gelopen en het gras voor de deur wordt ook allemaal netjes bijgehouden. We hebben een shopping mall tegenover ons huis en McDonalds komt gewoon bezorgen. Het zwembad in de straat is heerlijk. Overdag vrijwel niemand daar omdat ‘bruin worden' niet de bedoeling is. Heerlijk zo'n land, eindelijk wordt mijn 'witheid' gewaardeerd.

Tot snel!

Aad

Hoi Jaap,
Mooi verhaal. Goeie mix van drama en 'lol'. Die examens waren, zo lees ik, nog een grotere krachtproef dan we al dachten. Motoren die er af vallen en bomen die je inhalen, hoe gek kunnen ze het bedenken. Maar behalve dat jullie praktisch vaardig zijn - anders was je niet geslaagd - zijn jullie ook (behoorlijk) stressbestendig. Ben eigenlijk benieuwd in hoeverre die examinators daar op gelet hebben. Dat zullen ze niet meteen zeggen maar dat horen jullie later misschien nog eens, denk ik zo. Want fouten maken is tot daar aan toe, maar niet stressbestendig zijn is natuurlijk veel erger.
Geniet van de vrije dagen op Bali of welk ander exotisch eiland ook. En probeer ook een beetje bruin te worden. Dat wens ik je vanuit ons momenteel behoorlijk halfslachtige klimaat.

Donk

Sinds jouw verhalen ben ik 'het lezen' in ieder geval wel gaan waarderen. Voor het eerst in mijn leven hoop ik dat het verhaal niet stopt. Weer eens wat anders dan in je eindexamenjaar alleen maar uittreksels lezen ipv het hele boek!

moeders

Net terug van mijn werk en dan maar gauw kijken of er wat op de pc staat. En ja, nu eindelijk een mooi verhaal. Hebben ze daar geen clubblad Jaap voor al die Nederlanders die daar wonen en werken? Je kan er zo in schrijven. Wat zou ik graag even om een hoekje willen kijken daar maar ik moet nog even geduld hebben. Geniet van je vrije tijd en veel liefs.

Lauwtje

Jaaaap!!!! Wat ben ik toch trots op je! Gefeliciteerd met het behalen van alle examens EN het overleven daar in Indonesie haha... vooral cultureel gezien dan ;-) Survival of the F(W?)ittest, hihi. Damn, ik hoop wel dat jij beter kan vliegen dan die dodo die ik terug had na m'n vakantie, turbulentie is nog een te vriendelijk woord. Had het idee dat de piloot z'n kind achter de knuppel had gezet, drankjes vlogen de hele kabine door maar goed... zal vast met de 'luchtdruk' te maken hebben gehad (leg eens uit ;-)) en de piloot zal vast een hell of a job hebben verricht (dat zal jij denk ik nu zeggen, anders waren we vast neergestort ;-)).

Ik kan niet wachten op je volgende verhaal, blijven schrijven! En niet teveel Mc Donalds eten :-)

kus

Harmen & Agneta

Gefeliciteerd Jaap met al je examens! Hoeveel moet je er wel niet in totaal? Eerst in Nederland, toen in Istanbul en nu daar ook nog flink wat testen!
Wel lekker nu ff vrije tijd in zo'n mooi land! En dat de MacDonalds bezorgt moeten ze hier ook invoeren! Al is dat dan wel erg gevaarlijk verleidelijk...haha

Succes nog! Dikke kus van A & H

moeders

Net je verhaal uitgeprint voor de oma's en opa. Ze vragen steeds naar je en nu krijgen ze wat meer te horen. Opa moest lachen om de hagedissen. En oma wil heel graag weten wie er nu voor je wast. Liefs ma.

Martin

ha die Witte!
hoe ist nou? Dus wit zijn is niet erg! Gelukkig maar.
Je maak toch wat mee daar hè. Vooral de schilders en de huisbaas zijn figuren hoor. Woon je nu nog wel in het zelfde huis? In ieder geval heb je weer een aantal hordes genomen (examens gehaald) en dat geeft weer wat rust. Zeker als je ziet dat er zoveel mensen worden weggestuurd. Dat moet toch een trots gevoel geven of nie?
Veel plezier met je vrije tijd als je die nog hebt en succes met alle testen.
Nou, niet te veel laten bezorgen door de Mac en je krijgt de groetjes van Def, Nienke, Vera en mij.

Martin van der Zwaag

Je kent me misschien niet, maar wij zijn de oude buren van je pa en ma. Heb je hele verhaal met veel interesse gelezen. Knap van je dat je alle examens hebt gehaald. We blijven je verrichtingen volgen.

moeders

Wanneer komen nu die spannende duikverhalen? We zijn heel benieuwd. Groet ma

Elly van der Zwart

Ha Jaap! Tja, ik kwam vandaag je moeder tegen in de stad en die vertelde mij jouw Indonesie-verhaal, dus ik was wel heel benieuwd naar jouw verhalen. Wat een ervaringen zeg! Inmiddels is je laatste verhaal alweer van een aantal weken geleden, maar in Indonesie gaat alles 'pelan-pelan' toch? Ik hoop voor je dat er snel schot in de zaak komt en je voor het echte werk kunt gaan! Heel veel succes in ieder geval en groetjes, ook van Paul.